HP | اچ پی, پرینتر, وبلاگ

هد پرینتر اچ پی

هد پرینتر اچ پی

مهم ترین قطعه در چاپگر های جوهر افشان ، هد میباشد که این قطعه در همه چاپگر ها مشترک است . همه ی پرینتر های جوهر افشان چه کوچک و چه بزرگ مجهز به هد های چاپی میباشند .  هد پرینتر های جوهر افشان در ابعاد های مختلفی در بازار موجود اند اما در هر صورت وظیفه ای یکسان و شبیه به هم دارند. در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با هد پرینتر اچ پی آشنا شوید و خرید درستی را داشته باشید.

هد های به کار رفته در پرینتر های جوهر افشان  دارای افشانک هایی  میباشد که کار انتقال جوهر بر روی انواع مختلف کاغذ را انجام می دهد. برخی از هد پرینتر های جوهر افشان را به صورت یک مجموعه و درون کارتریج ها ارائه میدهند .   هد های پیشرفته اتاقک هایی دارند که محل ذخیره جوهر میباشد و نازل های کوچکی که جوهر را اسپری میکنند .

تا زمانی که هد چاپ ها به وجود بیایند ، چاپ ها از طریق دیگری انجام میشد یعنی پرس و فشار  که این روش باعث میشد تا بخشی از پرینتر با کاغذ در تماس باشد و همچنین فرایندی نامرتب و هزینه بر بود که خرابی هایی را در بر داشت.

در حال حاضر  دو نوع هد پرینتر اصلی وجود دارد :

  • هد پرینتر پیزو Piezo
  • هد پرینتر حرارتی Termal

این دو هد جوهر را به صورت قطره ای میپاشند اما روش های متفاوتی را استفاده می کنند .

هد پرینتر پیزو Piezo

هد های پیزو در پرینتر های جوهر افشان اپسون Epson در هر دو فرمت کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند ، چون دارای استحکام و انعطاف پذیری بالایی است .یک هد معمولی پیزو دارای 720 نازل برای هر رنگ است که میتواند با داشتن چندین گذرگاه سرعت چاپ را کاهش دهد. این هد پرینتر ها برای خارج کردن جوهر  از گرما استفاده نمیکند بلکه از یک لایه ای که در معرض بار الکتریکی قرار دارد استفاده میکنند  که موجب ارتعاش فیلم میگردد

و این ارتعاش باعث میشود تا فیلم با انعطاف و خم شدن ، فشار لازم را ایجاد کرده و جوهر از نازل به کاغذ برسد. این توانایی ایجاد لرزش سریع فیلم باعث میشود تا کنترل دقیق تری در مورد سرعت فشار دادن جوهر از داخل نازل به وجود بیاید .هد های چاپی در این نوع با طیف گسترده ای از جوهر ها سازگار هستند (به علت استفاده نکردن از گرما که بالاتر اشاره شد).برخی از این جوهر ها مثل جوهر های بر پایه آب ،روغن و حلال هایی بر پایه جوهر وحلال های سازگر با محیط زیست هستند .

هد پرینتر حرارتی Termal

هد پرینتر های حرارتی در حال حاظر در پرینتر های جوهر افشان کانن Canon و اچ پی HP کاربرد دارند. این هد پرینتر  با جوهر های بر پایه آب سازگار است. یک هد پرینتر معمولی حرارتی که در پلاتر های کانن استفاده میشود، دارای 2560 نازل برای هر رنگ است ، اما برای رنگ مات سیاه به علت اینکه دو عدد کارتریج مورد نیاز است ،5120 نازل وجود دارد.

این نوع هد پرینتر ها همانطور که حرارتی نامیده میشوند از حرارت و جوهر های بر پایه آب استفاده میکنند  و همینطور از حرارت برای ایجاد فشار وفشردن جوهر بر روی کاغذ استفاده میکنند و همچنین جوهر را به جوش می آورد و سبب تشکیل بخار هایی از بخار جوهر میشود .این حباب ها در طول فرایند چاپ منفجر شده و نیروی لازم را به نازل هد چاپ میدهند.  محفظه پس از اینکه جوهر از هد خارج شود ، شروع به سرد شدن میکند و این فرایند تکرار میشود.

هد پرینتر حرارتی  با توجه به میزان چاپ و نوع کاغذ هایی که برای چاپ مورد استفاده قرار میگیرند ممکن است سریع تر فرسوده بشود .هد های حرارتی در پرینتر ها قابل تعویض هستند و تعویض این هد های حرارتی کم هزینه است زیرا این هد ها میتواند توسط خود کاربر عوض شود وصرفا  نیازی به یک متخصص نیست.

روش رفع گرفتگی و تمیز کردن هد پرینتر

هد پرینتر های جوهر افشان ممکن است به دلیل خشک شدن تدریجی جوهر  یا جمع شدن گرد و غبار در نازل مسدود شوند . از نشانه های این اتفاق میتوان به کم رنگ شدن فایل های پرینت شده ، راه راه شدن و یا وجود لکه اضافی در برگه اشاره کرد که در بسیاری از موارد با تمیز کردن هد پرینتر  این مسئله حل میشود.این قطعه معمولا به خاطر کم استفاده کردن از کارتریج مسدود میشود .

اگر به مدت یک هفته و یا بیشتر از دستگاه استفاده نشود، کارتریج خشک شده و نیاز به تعویض پیدا میکند. به همین سبب تمیز کردن هد پرینتر عمر کارتریج را افزایش میدهد. اما اگر به دلیل نداشتن زمان کافی یا مشغله زیاد نسبت این مسئله بی توجه باشید و از پاک کردن و نظافت دوره ای هد پرینتر خودداری کنید ، به راحتی خسارت بسیار سنگینی را بر خود وارد کرده و ممکن است مجبور شوید هزینه و وقت بیشتری را صرف خرید یک هد پرینتر نو کنید .

از دیگر دلایل شایعی که باعث گرفتگی هد پرینتر میشوند می توان به طولانی مدت در معرض هوا  قرار گرفتن هد پرینتر، گرد و غبار یا ناخالصی جوهر ، بسته شدن ورودی هد پرینتر توسط یک حباب هوایی و بالا یا پایین رفتن دمای اتاق را  اشاره کرد.

روش تشخیص مشکل در هد پرینتر اچ پی

با بررسی چند نکته میتوان علت بروز خطا در هد پرینتر را پیدا کرده و آن را بر طرف کرد:

  1. اگر چراغ های روی پرینتر نشان میدهد که کارتریج های موجود در پرینتر هنوز خالی نشده اند و میتواند مورد استفاده قرار بگیرند ولی در هنگام پرینت گرفتن از دستگاه چیزی بر روی کاغذ چاپ نمیشود ، در این صورت به احتمال زیاد هد پرینتر خشک شده باشد.
  2. مشاهده خط های سفید هنگام پرینت گرفتن از تصاویر و متن هایی که برای پرینتر ارسال شده ،نشان دهنده این است که امکان گرفتگی بعضی از روزنه های قرار گرفته روی هد پرینتر وجود دارد و باید آن ها را تمیز کرد .
  3. اگر اسناد پرینت شده ناخوانا و یا به صورت تار پرینت شده باشند ،نشان دهنده ی وجود مشکلی در عملکرد صحیح هد پرینتر میباشد.

خب مسئله ای که وجود دارد این است که شما به طور کلی  زمانی اقدام به تمیز کردن هد پرینتر میکنید که کیفیت چاپ آن کم شده باشد . قبل از اینکه بخواهید هد پرینتر را تمیز کنید تست نازل چک را انجام دهید تا از تمیز کردن هد پرینتر مطمئن شوید.

روش انجام تست نازل چک

این کار را میتوان از پنل پرینتر و یا تنظیمات رایانه انجام داد.

پنل پرینتر : ابتدا صفحه نگهداری را پیدا کنید . برای این کار از setup page و از دکمه اصلی home در نمایشگر دستگاهتان استفاده کنید.سپس گزینه Print Head Nozzle Check را انتخاب کنید و کاغذ را در سینی بگذارید. پرینتر نموداری با رنگ های CMYK چاپ میکند . اگر این نمودار خطوطی ناخوانا داشته باشد ، نشان میدهد هد چاپ نیاز به تمیز کردن خواهد داشت.

تنظیمات کامپیوتر: utilityبخش  پرینتر خود را پیدا و سپس انتخاب کنید . در بخش utility تنظیمات System Preferences یا Settings و از منوی task menu قابل دسترسی میباشد. بعد از انتخاب کردن Printers & Scanners پرینتر مورد نظر خود را باز کنید و سپس Utility Printer را انتخاب کنید . پس از آن Nozzle Check     را انتخاب کنید و در صورت بروز مشکل تاری یا لکه در نمایش نمودار متوجه می شوید که هد پرینتر نیاز به تمیز شدن دارد.

روش اول تمیز کردن به صورت خودکار

دستور Clean Printhead با استفاده از نرم افزار های پرینتر یا پلاتر اچ پی در کامپیوتر اجرا کنید تا پرینتر به صورت اتوماتیک هد پرینتر را تمیز کند . میتوانید برای راهنمایی بیشتر به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید . این فرایند معمولا یک الی دو دقیقه زمان میبرد و از مقدار کمی از جوهر نیز استفاده میشود . پس از تمام شدن فرایند با یک پرینت آزمایشی میتوانید کیفیت را با حالت قبل مقایسه کنید که اگر پرینت به کیفیت لازم نرسیده بود ، شاید لازم باشد 2 تا 4 بار این فرایند تکرار شود تا به کیفیت چاپ لازم برسید.

نکته قابل توجه این است که نباید تعداد دفعات زیادی این فرایند را  انجام دهید ، زیرا موجب تمام شدن جوهر کارتریج تان خواهد شد .پس اگر باز هم به کیفیت مطلوب چاپ نرسیدید ، میتوانید به روش دستی آن را تمیز کنید .

روش دوم تمیز کردن به صورت دستی

برای تمیز کردن هد ها شما چند روش پیشه رو دارید که برای شما عزیزان توضیحاتی در این باره ذکر میکنیم هد پرینتر ها یا درون دستگاه هستند یا روی کارتریج . حال تمیز کردن هرکدام را به صورت جدا گانه توضیح میدهیم.

هد پرینتر های درون دستگاه

این نوع هد پرینتر ها که در درون دستگاه قرار دارند تمیز کردن شان  وقت گیر است.  خب در ابتدا یک دستمال حوله ای را برداشته و تا بزنید و در یک محفظه ی پلاستیکی قرار دهید . سپس حدودا 5 سانتی متر آب داغ را بر روی دستمال حوله ای ریخته تا کاملا در آب غرق شود . درب پرینتر را باز کنید و همه ی کارتریج های جوهر را بیرون بیاورید . حال کارتریج های خارج شده را بر روی یک دستمال حوله ای دیگر رو به بالا قرار دهید و ضامن خاکستری رنگی را که در پشت نگهدارنده کارتریج قرار دارد بلند کنید ،با این کار پرینتر از دستگاه جدا  خواهد شد.

سپس هد پرینتر را از داخل دستگاه بیرون آورید. پارچه بدون پرز را با آب داغ مرطوب کنید و جوهر اضافه بر روی نازل هد پرینتر را تمیز کنید . سپس هد پرینتر را داخل محفظه ای که دستمال حوله ای و آب وجود دارد قرار دهید ، توجه کنید که نازل باید به سمت پایین باشد و همچنین حواستان باشد که به نازل دست نزنید چون بسیار آسب پذیر است و به راحتی آسیب میبیند . هد پرینتر باید درحدود ده دقیقه در آب بماند.

سپس آن را از محفظه بیرون آورده و 15 دقیقه بر روی یک دستمال حوله ای خشک قرار دهید تا خشک شود ؛ د راین وضعیت نازل باید رو به بالا باشد . حال هد پرینتر را دوباره به جای قبلی خود در پرینتر بازگردانید و فراموش نکنید که ضامنی که در پشت نگه دارنده قرار دارد را به حالت اولیه خود برگردانید .

هد پرینتر های روی کارتریج

در این روش این مدل هدپرینتر ها نسبت مدل قبلی راحت تر تمیز میشوند .

هد پرینتر را رو به پایین قرار داده و با یک دستمال حوله ای گرم و خیس آن را تمیز کنید . در این مرحله همه ی جوهر های خشک شده بر روی هد پرینتر از بین خواهد رفت . سپس کارتریج را به مدت دو الی سه دقیقه در حالتی که هد پرینتر به سمت پایین بر روی دستمال خشک قرار گرفته ، نگه دارید . استفاده از دستمال خشک باعث جریان یافتن جوهر به بیرون می شود . هد پرینتر نباید تمیز یا خیس شود چون ممکن است به آن آسیب وارد شود . کارتریج را دوباره نصب کنید ودوباره   با آن پرینت بگیرید . اگر باز هم کیفیت مطلوبیت لازم را نداشت ، باید کارتریج ها را عوض کنید .

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که قطعات و تجهیزات قرار گرفته در پرینتر شما از حساسیت بسیار بالایی دارند و اگر میخواهید خودتان قدام به تعمیر یا رفع مشکل هد پرینتر کنید ، باید دقت زیادی داشته باشید تا به اتصالات و نقاط حساس در پرینتر یا کارتریج آسیبی وارد نشود.

اگر بعد از تمیز کردن هد پرینتر باز هم مشکلی وجود داشت چه کاری باید انجام داد؟

در صورتی که با تمیز کردن هد پرینتر باز با مشکل خطا در پرینتر خود برخوردید و یا کیفیت چاپ مطلوب نبود ، ابتدا اطمینان حاصل کنید که حداقل سه بار عمل تمیز کردن هد پرینتر را انجام دادید ، پس از آن در صورت وجود مشکل لازم است تا از مجموعه ها و افراد متخصص و مجهز در این زمینه کمک بگیرید تا با کمترین خسارت ممکن پرینتر را دوباره راه اندازی کنید.

نتیجه گیری هد پرینتر اچ پی

به طور کلی باید با توجه به آن چیزی که میخواهید چاپ کنید، هد چاپ استفاده شده در پلاتر یا پرینتر مورد نظر خود بررسی کنید . هد پرینتر های پیزو به خاطر اینکه از حلال های سازگار با محیط زیست و جوهر های بر پایه نفت استفاده میکنند بیشتر در پلاتر هایی که بنر ها ، علامت هاو آگهی ها را چاپ میکنند،استفاده می شوند. جوهر های نفتی برای کاربرد هایی که مربوط به فضای بیرون میشوند ، دوام بیشتری را بوجود می آورند به همین سبب جوهر های نفتی از اهمیت برخوردارند.در صورتی که قصد دارید اسناد فنی، متن سخنرانی ها یا  پوستر هایی را چاپ کنید ،میتوانید از پلاتر هایی که هر دونوع هد چاپ را دارند استفاده کنید.

هد پرینتر های حرارتی ارزان تر و به صرفه تر از هد پرینتر های پیزو هستند. به همین علت پرینتر های اداری از هد پرینتر های حرارتی استفاده میکنند.

  • هد پرینتر های پیزو طول عمر بیشتری نسبت به هد های حرارتی دارند.
  • هد پرینتر های حرارتی با جوهر های آبی سازگار ترند.
  • هد پرینتر های پیزو دارای استحکام و انعطاف پذیری بالایی هستند .
  • هد پرینتر های پیزو می توانند اندازه قطره جوهر را کنترل کرده و کیفیت چاپ را بالا ببرند.

الو پرینتر

ما در فروشگاه الو پرینتر با بیش از یک دهه فعالیت مستمر در زمینه خرید و فروش ، تعمیرات و خدمات پس از فروش محصولات اداری در خدمت شما عزیزان هستیم تا بتوانید خرید موفق و امنی را داشته باشید. شما عزیزان میتوانید به سهولت با مشاوران ما در زمینه خرید و فروش لوازم اداری و تعمیرات به صورت رایگان مشاوره بگیرید و آن چیزی که باب میلتان هست را به درستی انتخاب کنید و از کار کردن با دستگاه خود لذت ببرید.

تیم ما همواره در تلاش بوده تا خدمات شایسته در خوری به کاربران خود ارائه دهد تا تمامی مشتریان الوپرینتر رضایت کامل را داشته باشند.

برای دسترسی بهتر به مشاوران ما میتوانید روی عکس زیر کلیک کنید و مشاوره رایگان دریافت کنید. و برای مطلع شدن از تخفیف های روزانه ما میتوانید اینستاگرام الو پرینتر را دنبال کنید تا از تخفیف های هیجان انگیز ما با خبر شوید.

با سپاس از همراهی شما مخاطبین محترم

تیم الوپرینتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *