پرینتر, وبلاگ

تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان

فرق پرینترهای جوهرافشان ولیزری درچیست ؟ چاپگرجوهری بهتراست یا لیزری این مطلبی است که امروز در این مقاله از وب سایت الو پرینتر به آن خواهیم پرداخت تا شما عزیزان کاملا متوجه شوید که تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان در چیست و هرکدام چه کارایی خواهند داشت تا در صورت نیاز به پرینتر به درستی پرینتر مد نظر خود را انتخاب کنید تا در آینده به مشکلاتی از قبیل آسیب های پرینتر ، تعداد چاپ ، سرعت چاپ و عمر مفید پرینتر ها نداشته باشید پس در ادامه همراه ما باشید

اگرشما پرینتری برای مصرف خانگی یا اداری خود خریداری می کنید یکی ازسوال هایی که برای شما پیش می آید این است

که چاپگرلیزری بهتراست یاجوهرافشان  قبل از خرید پرینتر باید از امکانات انها مطلع باشید این مقاله دراین رابطه به شما کمک میکند همچنین بابهترین مرکز تعمیر پرینتر اشنا خواهید شد.

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهرافشان ؟

در پاسخ این سوال اغلب به کیفیت چاپ اندازه پرینتر مکان استفاده مواد مصرفی قیمت خرید و هزینه تعمیر و نگهداری توجه میکنیم

چاپگرهای جوهرافشان درچاپ اشکال و تصاویر رنگی بهتر از پیرینترهای لیزری عمل میکنند. بنابر این اگر از پرینترتان برای چاپ تصاویر می خواهید استفاده کنید پرینترهای جوهرافشان پیشنهاد می شود.

قیمت خرید چاپگر لیزری بسیار بیشتر از پرینتر جوهرافشان است اما به این مورد نیز توجه کنید که هزینه نگهداری و تعمیر پرینترهای لیزری بسیار کمتر از پرینترهای جوهرافشان است.

پرینترهای لیزری بیشتر برای چاپ متون سیاه و سفید و تعدادچاپ های بالا پیشنهاد میشوند. پس اگر برای پرینت گرفتن اوراق خود در اداره تصمیم به خرید پرینتر گرفتید پرینترهای لیزری گزینه مناسبی برای شما است.

تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان

شاید برای شما هم جالب باشد تا بدانید پرینتر های لیزری و جوهر افشان حتی در ابعاد هم با هم تفاوت هایی بسیار دارند و پرینتر های لیزری ابعاد نسبتا بیشتری از پرینتر های جوهر افشان دارند ما در این بخش تصمیم داریم تا هفت مورد مهم از فرق های چاپگرهای جوهرافشان و لیزری را برای شما بیان کنیم تا بیشتر متوجه تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان شوید.

  • ظرفیت کاتریج چاپگر جوهر افشان بسیار کمتر از کارتریج تونر است.
  • سرعت چاپ پرینترهای لیزری بیشتر از پرینتر های جوهرافشان است.
  • قیمت هزینه خرید چاپگر جوهر افشان بسیار کمتر از چاپگر لیزری است.
  • فضای مورد نیاز ابعاد پرینترهای جوهر افشان کمتر از پرینترهای لیزری است.
  • طول عمر و قابل شارژ بودن کاتریج تونر قابل شارژ بوده و ظرفیت و طول عمر بیشتری نسبت به کارتریج جوهری دارد.
  • هزینه خرید کارتریج چاپگر جوهر افشان خیلی بیشتر از چاپگر لیزری است هزینه کارتریج حدود یک سوم قیمت پرینتر است.
  • خروجی چاپ برگه خارج شده از پرینتر لیزری خشک است اما در پرینتر های جوهر افشان رطوبت را می توانید احساس کنید.

کیفیت  چاپ کدام چاپگر بهتر است

کیفیت چاپ در پرینتر های جوهر افشان و لیزری باهم بسیار تفاوت دارد و هر کدام بلی کاری متفاوت طراحی شده اند از طرفی میتوان گفت که پرینتر های لیزری برای پرینت اسناد و متون ها مناسب هستند و پرینتر های جوه افشان نیز برای چاپ عکس ها مناسب تر هستند. اگر برای شما سوال شده است که پرینترهای جوهر افشان برای چاپ تصاویر و اشکال گرافیکی بسیار مناسب هستند ولی وقتی صحبت از چاپ سیاه و سفید صفحات متنی است پرینترهای لیزری بهترین گزینه برای شما است.

کدام چاپگر بیشترین سرعت را دارد؟

بدون شک سرعت چاپ پرینترهای لیزری بیشتر از پرینتر های جوهر افشان است. زیرا که در پرینتر های جوهر افشان فرایند چاپ با ترکیب کارتریج مشکی با سه کارتریج رنگی انجام میگیرد ترکیب کارتریج ها با یکدیگر کاری بسیار زمان بر است. سرعت در بعضی از پرینتر های لیزری به تعداد 60 برگ در دقیقه هم میرسد که سرعتی برابر با هر برگ در ثانیه ولی پرینتر های جوهر افشان نهایت توان چاپ 10 برگ در دقیقه را دارند آن هم به دلیل کاتالیزه کردن و شناسایی رنگ میباشد از طرفی در پرینتر های جوهر افشان چون از جوهر استفاده میشود باید مدت زمان چاپ کاغذ کمی زمان بر باشد تا جوهر به روی کاغذ جذب شود و از پخش رنگ روی کاغذ جلوگیری کند.

کیفیت پرینتر با چه مقیاسی سنجیده میشود؟

پرینتر متناسب با نیاز انتظارات و بودجه ای که برای خرید چاپگر درنظر گرفته اید تغییر میکند در ادامه  کیفیت چاپ و عملکرد هر دو نوع چاپگر جوهر افشان و لیزری را بررسی میکنیم.

در انتخاب پرینتر ما کیفیت ساخت پرینتر دقت و نحو چاپ هزینه مواد مصرفی هزینه تعمیر و نگهداری و… را در نظر میگیریم.

چاپ در چاپگر های جدید جوهر افشان 4800 در 1200 نقطه در اینچ است. بهترین روش برای بررسی کیفیت چاپ در چاپگر ها مشاهده کیفیت چاپ خروجی آن است چاپگر های لیزری تک رنگ دارای دقت 600 در 600 یا 1200 در 1200 نقطه در اینچ هستند. وضعیت فوق در چاپگر های لیزر رنگی به 1200 در 1200 و یا 2400 نقطه در اینچ میرسد.

چاپگر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟

ابتدا درباره دو بخش اساسی این دستگاه بیشتر بدانید اولین بخش به ملزومات اصلی پرینتر یعنی کارتریج جوهری مربوط میشود.

به طور کلی کارتریج قطعه ای است که پرینتر برای چاپ اسناد به آن احتیاج دارد. این ماده بر اساس پرینتری که انتخاب میکنید به دو دسته کارتریج جوهری و کارتریج تونر تقسیم میشود.

بعد از اشنایی با کارتریج نوبت به یکی از بخش های اصلی چاپگر جوهرافشان  که مرکز این دستگاه یعنی هد میرسد. هد که دارای تعداد زیادی سوزن نازل است  وظیفه پاشیدن جوهر روی کاغذ را بر عهده دارد.

بعد از قرار دادن کارتریج جوهری درون پرینتر جوهر افشان اطلاعات از کامپیوتر یا سیستم های دیگر به پرینتر میرسد. درایور پرینتر این اطلاعات را دریافت کرده و انها را برای چاپگر ترجمه خواهد کرد.

درایور میزان امادگی پرینتر برای اجرای عملیات چاپ را بررسی کرده و سپس اطلاعات دریافتی را در اختیاران قرار می دهد. پرینتر جوهر افشان بعد از دریافت این اطلاعات انها را در یک بافر ذخیره می کند.

اگر چاپگر جوهر افشان برای مدت زیادی بدون استفاده مانده باشد چرخه پاک سازی هد به صورت خودکار انجام میگیرد تا ان را برای انجام عملیات جدید اماده کند.

سپس غلتک های درون پرینتر حرکت کرده و از سینی کاغذ دستگاه یک کاغذ را به درون پرینتر می کشند. پس ازقرار دادن کاغذ در مکان مشخص شده دستگاه هد در طول صفحه حرکت کرده و قطرات میکروسکوپی جوهر را روی کاغذ می پاشد.

ویژگی چاپگر جوهرافشان

اولین ویژگی چاپگر جوهر افشان استفاده از کارتریج جوهر برای چاپ اسناد و مدارک است. کارتریج جوهری به دوسته تقسیم میشوند دای وپیگمنت. این دسته بندی به دلیل نوع جوهر درون انها است. کارتریج پیگمنت دارای رنگدانه و کارتریج دای بیشتر از اب تشکیل شده است.

اگر چاپ رنگی مد نظر شماست مثل عکس رنگی و یا نمودار ساده برای این کار پرینترهای جوهر افشان مناسب تر هستند بعضی پرینتر های جوهری نسبت به سایر پرینترها سر و صدای کمتری در حین کار دارند. محیط های کوچک مثل خانه شرکت محدودیت فضا دارید باید به دنبال پرینتری باشید که فضای کمتری را بگیرد ما پرینترهای جوهر افشان را به شما توصیه میکنیم.

قیمت چاپگر جوهر افشان

پرینترهای جوهر افشان براساس قابلیت هایی که دارند به قیمت های متفاوتی به بازار عرضه میشوند. قیمت چاپگر جوهر افشان برندهایی مانند برادر – اچ پی – اپسون و کانن حدودا از مبلغ 1200000 تومان شروع شده و به 20 میلیون تومان میرسد. قیمت دستگاه ها با توجه به نرخ ارز و هزینه های گمرک ثابت نمانده و تغییر میکند. بهتر است برای خرید بهتر از فروشگاه های معتبر که جنس اصل پرینترها را عرضه میکنند خرید کنید.

معایب پرینترهای جوهر افشان

پرینترهای جوهرافشان برای چاپ تصاویر و اشکال گرافیکی بسیار مناسب هستند این فرایند را از طریق ترکیب کارتریج مشکی با سه کارتریج رنگی انجام می دهد ترکیب کارتریج ها با یکدیگر کاری بسیار زمان بر است. همین موضوع باعث می شود پرینتر های جوهر افشان سرعت چاپ کمتری به نسبت پرینترهای لیزری داشته باشند.

قیمت چاپگر جوهر افشان بسیار کمتر از پرینتر لیزری است اما این قضیه شامل کارتریج آن نمیشود قیمت هر کارتریج اصل جوهری حدود یک سوم قیمت خرید پرینتر جوهر افشان خود است. ظرفیت انها نیز بسیار کمتر از کارتریج تونر است به این معنی است که شرکت هایی که حجم کاری بالایی دارند هر ماه باید برای خرید کارتریج حدود یک سوم قیمت پرینتر هزینه کنند.

کارتریج های جوهری قابلیت شارژ دارند. اما چون اسیب سخت افزاری به پرینتر میزنند و از عمر آن کم می کنند شارژ آن توصیه نمیشود. کارتریج جوهری باید بعد از باز کردن پلمپ به سرعت استفاده شود زیرا در صورت عدم استفاده درمدت زمان کوتاه خشک شده و دیگر کارایی ندارد.

چاپگر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

پروسه چاپ در پرینترهای لیزری به وسیله درام و تونر انجام میگیرد. کارتریج درام را می چرخاند و آن را تمیز کرده و داغ می کند همزمان با این پروسه لیزر نیز روی این قطعه می تابد و قسمت هایی از این قطعه دارای بارالکتریکی می شود. کارتریج های لیزری به صورت پودری فشرده شده از جنس پلی استر هستند. پلاستیکی که در پلی استر هست الکتریسته را در خود نگه داشته و باعث جذب بار منفی می شود. درام یکی از بخش های کارتریج تونر است و نقشی اساسی را در کارکرد پرینتر لیزری ایفا می کند. این قطعه به شکل میله استوانه ای آبی رنگ بوده و وظیفه آن انتقال متون و تصویر روی کاغذ است.

ویژگی چاپگر لیزری

پرینترهای لیزری خود به دو دسته پرینتر های لیزری تک رنگ و پرینترهای لیزری رنگی تقسیم می شوند. کارتریج پرینترهای لیزری رنگی شامل چهار رنگ مشکی – آبی – زرد و قرمز است پرینتر لیزری تک رنگ تنها کارتریج مشکی را دارد.

وقتی صحبت از چاپ سیاه و سفید صفحات متنی است پرینترهای لیزری بهترین هستند. این پرینترها سرعت چاپ حداقل 20 برگ در دقیقه را دارند. برای ابعاد چاپ نرمال کیفیت متن چاپ شده در هر دو پرینتر لیزری و جوهر افشان مشابه است. اگر نیاز به چاپ فونت در سایز کوچک دارید پرینتر لیزری بهتر از جوهر افشان عمل می کند.

معایب چاپگر لیزری

چاپگرهای لیزری رنگی میتوانند تصاویر و اشکال گرافیکی را چاپ کنند اما تصاویر چاپی آنها قابل مقایسه با پرینترهای جوهرافشان نیستند و کیفیت آن را ندارند. بیشتر مدل های پرینتر های لیزری از نظر ابعاد و اندازه بسیار بزرگتر از پرینترهای جوهر افشان هستند و فضای زیادی را اشغال می کنند. همچنین قیمت خرید چاپگر لیزری بسیار بیشتر از پرینتر جوهر افشان است.

مصرف کارتریج در پرینترهای لیزری و جوهری

کارتریج تونر پرینترهای لیزری قابل شارژ بوده و ظرفیت و طول عمر بیشتری نسبت به کارتریج جوهری دارد. برای اینکه آسیبی به قطعات داخلی پرینتر نرسد شارژ کارتریج باید توسط افراد متخصص صورت بگیرد. این در حالی که سرعت چاپ نیز در پرینترهای لیزری بیشتر از پرینتر های جوهر افشان است. این دو ویژگی برای افرادی که حجم کاری بالای دارند موضوع بسیار مهمی است زیرا پرینترهای لیزری هم سرعت بالای دارند و هم برای حجم کاری بالا هزینه مواد مصرفی کمی دارند.

کارتریج های تونر یا لیزری برای استفاده بلند مدت مناسب هستند و با گذشت زمان خشک نمی شوند.

چاپگر لیزری به صرفه تر است یا جوهر افشان؟

اگر بر مبنای قیمت خرید میکنید انتخاب بین پرینتر لیزری و جوهر افشان ساده است. با بودجه خیلی کم می توانید پرینتر جوهری مخصوص متون سیاه و سفید را خریداری کنید. پرینترهای جوهر افشان هم برای کاربران خانگی مناسب است اما باید هزینه های بیشتر آن را هم درنظر بگیرید.

کارتریج پرینتر از مواد مصرفی آن است و پس از تمام شدن باید آن را شارژ یا تعویض کنید. پرینترهای جوهر افشان قیمت خرید پایینی دارند اما هزینه تعویض و شارژ کارتریج آنها بالابوده و این هزینه میتواند درسال از قیمت پرینتر جلو بزند.

کارتریج پرینترهای جوهرافشان ظرفیت کمی دارد و تعداد صفحات کمتری را به نسبت کارتریج تونر یا کارتریج پرینترهای لیزری چاپ میکند. تعویض کارتریج تونر بسیار آسان است و ماندگاری بالایی دارد.

نتیجه گیری

با مطالب بالا شما مخاطبان محترم به صورت کلی آگاه شدید که کدام پرینتر ها براش شما کارایی بیشتری دارند و کدام برای شما مفید تر است. شما باید خودتان برای دفتر کار خود تصمیم بگیرید که کدام پرینتر و از چه نوعی برای شما مفید تر است و باید در نظر داشته باشید که مواد مصرفی کدام یک مقرون به صرفه تر از بقیه است و با اطلاعات کامل قصد خرید پرینتر خود را داشته باشید.

ما در وب سایت بزرگ الو پرینتر در خدمت شما عزیزان هستیم تا بهترین و مناسب ترین پرینتر را برای خود و محل کار خود انتخاب کنید و از آن به صورت کامل استفاده کنید و از خرید اینترنتی خود لذت ببرید. الو پرینتر وارد کننده دست اول انواع پرینترهای لیزری و جوهر افشان و مواد مصرفی وا بسته میباشد.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاوران ما در تماس باشید و از نیاز خود به ملزومات اداری با آنها گفت و گو کنید. برای استفاده از تخفیف های شگفت انگیز روزانه ما میتوانید از صفحه رسمی ما در اینستاگرام دیدن کنید و خریدی لذت بخش داشته باشید.

با تشکر از همراهی شما عزیزان

وب سایت الوپرینتر 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *