پرینتر, وبلاگ

واحد سرعت پرینتر

بسته به نوع استفاده شما از پرینتر ، انواع مختلفی از این چاپگرها وجود دارد . سرعت چاپ یکی عوامل کلیدی در انتخاب چاپگر میباشد که در این مقاله به بررسی واحدهای اندازه گیری سرعت چاپگر و یا واحد سرعت پرینتر معرفی برخی از انواع چاپگر میپردازیم .

سرعت چاپ در چاپگر هایی که در ادارت و شرکت ها استفاده میشوند بسیار حائز اهمیت است . به دلیل اهمیت زمان در این ادارات و کثرت اسناد و مدارک مورد نیاز برای چاپ و کپی ؛ به پرینتری پر سرعت نیاز است . اما در صورتی که به پرینتری با هزینه کمتر برای منزل نیازمندید احتمالا سرعت ان اهمیت چندانی ندارد .

نکات اساسی در خصوص سرعت پرینتر 

  1. مدت زمان ارسال اطلاعات از کامپیوتر به پرینتر در سرعت چاپ پرینتر محاسبه نمیشود .
  2. تعداد صفحات چاپ شده در برگه ی مشخصات پرینتر ، هیچگاه آنطور که توسط شرکت ها ذکر شده است نمیباشد . ( مثلا برای پرینتر جوهرافشان 5 الی 22 صفحه در دقیقه قید شده اما در واقع این پرینتر قادر به چاپ 2 الی 7 صفحه در دقیقه میباشد . به طور کلی سرعت پرینتر را یک الی سه مرتبه پایین تراز میزان اعلام شده در نظر بگیرید .)
  3. در کندی سرعت چاپ ؛ عوامل دیگری همچو کمبود حافظه جانبی ،کندی کامپیوتری که پرینتر به آن وصل است و شلوغی سرور چاپ دخیل اند .
  4. زمانی که پرینتر از حالت غیرفعال به حالت فعال و آماده به کار درمیاید 2 الی 3 دقیقه به زمان چاپ افزوده میشود .
  5. رنگی بودن یا نبودن متن یا تصاویر ، پیچیدگی و تعداد رنگهای به کار رفته نیز در سرعت چاپ موثر اند .

مبنای محاسبه سرعت چاپ در پرینتر ها 

سرعت چاپ در انواع مختلف پرینتر بر سه اساس محاسبه میگردد .

  1. تعداد صفحه در دقیقه        (page per minute (PPM
  2. تعداد کاراکتر در ثانیه         (character per second (CPS
  3. واحد دقیقه بر صفحه        (minute per page (MMP

امروزه برای نشان دادن سرعت چاپ اغلب از واحد PPM استفاده میشود . اما همانطور که گفته شد زمان چاپ بسته به اطلاعات و رنگ های به کار برده شده ؛ متفاوت است . مثلا زمان مورد نیاز در چاپ یک الی دو صفحه رنگی یک دقیقه و 4 الی 12 صفحه ی سیاه و سفید ، نیز حدود یک دقیقه میباشد .

انواع چاپگر و سرعت آنها

چاپگرها به دو نوع ضربه ای (فشاری) و غیر ضربه ای ( غیر فشاری ) قابل تقسیم اند .

چاپگر های ضربه ای : فشاری

در این چاپگر ها عمل چاپ با ضربه زدن هر چاپگر به نوار اغشته به جوهر و برخورد ان با کاغذ صورت میگیرد .

چاپگر چرخ افتابگردان

این چاپگر ، از اولین چاپگر هاییست که وارد بازار شد و اکنون از رده خاج شده اند . بسیار شبیه به ماشین تحریر بوده و حروف بر روی چرخی مسطح قرار دارند که هر حرف بر روی یکی از شاخه های شعاعی این چرخ قرار میگیرد که با دوران آن هر کاراکتر مقابل چکش قرار گرفته و با برخورد چکش به نوار جوهری ،کاراکتر بر روی کاغذ نقش میبندد .دارای صدایی بلند در هنگام چاپ است و  سرعت این پرینتر ده الی چهارده کاراکتر در ثانیه بوده است اما در نمونه های بعدی این سرعت به صد کاراکتر در ثانیه نیز رسید .  

واحد سرعت پرینتر

واحد سرعت پرینتر

چاپگر ماتریس سوزنی یا نقطه ای

این چاپگر ها دارای مقاومت و طول عمر بسیار بالا بوده و هنوز هم در برخی از منازل و شرکت ها مورد استفاده میباشند . کاراکتر ها بوسیله نقاطی کوچک شکل میگیرند که به وسیله برخورد سوزن های کوچکی به نام پین یا ریبون بر روی کاغذ نقش میبندند . چاپگر ماتریس دارای سازوکاری ساده و اسان بوده و سرعت چاپ در آن بین 200 تا 900 کاراکتر در ثانیه است . صدای تولید شده از این چاپگر بسیار بیشتر از چاپگر جوهر افشان است اما در مقایسه با چاپگر چرخ افتابگردان ، صدای زیادی ندارد .

واحد سرعت پرینتر

واحد سرعت پرینتر

چاپگر زنجیره ای

این چاپگر دارای زنجیره یا تسمه است و کاراکتر ها بصورت برجسته روی آن وجود دارند . سرعت این چاپگر 2400 خط در هر ثانیه است . 

چاپگر استوانه ای

اساس کاری چاپگر استوانه ای ، بسیار شبیه به چاپگر زنجیره ای میباشد با این تفاوت که کاراکتر ها بجای تسمه بر روی استوانه حک شده اند .

چاپگر های غیر ضربه ای : غیر فشاری

در این نوع دستگاه ها ، عمل چاپ بواسطه نور لیزر ،حرارت و پرتاب جوهر صورت میگیرد و ضربه ای بر کاغذ وارد نمی اید .

چاپگر حرارتی

این چاپگر به دلیل دقت بسیار بالا در چاپ ،برای انجام کارهای گرافیکی مناسب به نظر میرسد و دارای سرعت ایده آل 220 کاراکتری در ثانیه میباشد . کاغذ مورد استفاده در این پرینتر از نوعی خاص بوده و پشت آن لایه ای نازک از جنس فلز قرار دارد . عمل چاپ در این پرینتر به گونه ای است که سوزن ها حرکتی ندارند بلکه با داغ شدن و سرد شدن سریع مسبب تغییر شیمیایی در فلز پشت کاغذ شده و باعث پدیدار شدن نقش بر روی کاغذ میشوند .

واحد سرعت پرینتر

واحد سرعت پرینتر

چاپگر جوهر افشان

چاپگر جوهر افشان با روش غیر فشاری فعال است زیرا هیچ قطعه ای بر روی کاغذ فشاری وارد نمیکند و نقطه هایی کوچک بر روی کاغذ اسپری میشوند . و صدایی جز صدای جلو و عقب رفتن هد دستگاه وجود ندارد . در پرینتر جوهر افشان دو روش برای خروج جوهر از نازل وجود دارد که در یکی از این دو روش از قطعه ای گرم کننده استفاده میشود که حرارت در ان به سرعت بالا رفته سپس جوهر بر روی کاغذ پاشیده شده و نقش میبندد .در برخی از کارتریج ها تا  600 نازل وجود دارد که هرکدام میتوانند 1400 قطره جوهر در ثانیه پرتاب کنند .

چاپگر لیزری تک رنگ

دارای سرعت و کیفیتی بسیار بالا تر نسبت به چاپگر های جوهر افشان است و در هر دقیقه قادر به چاپ 8 الی 20 صفحه میباشد . مدل های حرفه ای تر این چاپگر میتوانند تا 35 صفحه در دقیقه را نیز به چاپ برسانند . 

چاپگر لیزری رنگی

چاپگر لیزری رنگی قادر به چاپ رنگی 1 الی 5 صفحه و چاپ سیاه و سفید 10 الی 22 صفحه در دقیقه میباشد . که میزان این سرعت ؛ بستگی به مدل مصرفی شما دارد .

ما در فروشگاه اینترنتی الو پرینتر با بیش از دو دهه فعالیت مستمر در زمینه خرید و فروش انواع لوازم اداری شما عزیزان ، از شما دعوت میکنیم تا از فروشگاه ما دیدن فرمایید .

برای ورود به فروشگاه اینجا کلیک کنید .

f.s.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *