پرینتر, وبلاگ

نحوه عملکرد پرینتر جوهر افشان

برای آشنایی با نحوه عملکرد پرینتر جوهر افشان لازم است ابتدا با مشخصات و ویژگی های این پرینتر و لوازم مرتبط با آن آشنا شوید.

نحوه عملکرد پرینتر جوهر افشان

پرینتر جوهر افشان

پرینتر جوهر افشان چیست

پرینتر های جوهر افشان ، از جمله چاپگر های بسیار نام آشنا و معروف در بازار میباشند . بی شک اگر تا بحال به فکر خرید پرینتر افتاده باشید ، انواع مدل های پرینتر های جوهر افشان ( به دلیل قیمت مناسب تری که از چاپگر های لیزری دارند ) فکرتان را مشغول کرده اند . پرینتر های جوهر افشان تقریبا از سالهای 1950 به طور گسترده ای توسط شرکت کانن در بازار پخش شدند . حتی پس از تمام این سالها ، امروزا نیز اغلب نیاز بازار به پرینتر توسط پرینتر های جوهر افشان تامین میشود . و نه تنها هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد بلکه مدل های جدید آن هرروز توسط شرکت های مختلف در حال ورود به بازار هستند . از بهترین شرکتهای تولید کننده چاپگر های جوهر افشان میتوان به شرکت کانن و شرکت اچ پی اشاره کرد .

جوهر افشان ها بر خلاف پرینتر های لیزری که برای چاپ متون و تصویر از تونر استفاده میکنند ، بوسیله نازل هایی بخصوص کاری میکنند تا جوهر بر روی کاغذ نقش ببندد . پرینتر های جوهر افشان بر اساس رنگ و سازو کار خود دارای انواع متفاوتی هستند اما بطور کلی به دو نوع جوهر افشان خانگی و پرینتر جوهر افشان صنعتی قابل تقسیم اند . در نمونه خانگی آن ، هد چاپگر و کاغذ متحرک اند اما در نوع صنعتی هد چاپگر ثابت بوده و کاغذ از زیر ان عبور میکند .

 

اجزای پرینتر جوهر افشان

هد ( سر پرینتر ) هد جزء اصلی تمامی پرینتر های جوهر افشان است که بدون آن عمل چاپ بر روی کغذ غیر ممکن میشود ،هد دارای مجموعه ای از افشانک هاست که از آنها برای اسپری جوهر بر روی کاغذ استفاده میشود. ورود هد به عرصه بازار باعث شد تا پرینتر ها از حالت تماسی خارج شده و کیفیت و دقت در چاپ رشد قابل توجهی بیابد . دو نوع هد حرارتی و پیزو در بازار وجود دارد که هر کدام به شیوه ای خاص عمل اسپری کردن بر روی کاغذ را انجام میدهند . هد حرارتی با سیستم حرارت کار میکند و هد پیزو برای کار از سیستم الکتریکی استفاده میکند .

نحوه عملکرد پرینتر جوهر افشان

هد پرینتر

سیستم حرکت دهنده هد موتوری است که سیستم هد چاپگر را به عقب و جلو هدایت کرده و کنترل میکند . در برخی از پرینتر ها نیز موتوری وجود دارد که در هنگام خاموش بودن دستگاه از حرکت اتفاقی هد جلوگیری میکند .

کارتریج کارتریج ها نیز دارای انواع متفاوتی میباشند که نوع مناسب برای پرینتر های جوهر افشان ، با جوهر مایع پر شده که در هر مخزن ، رنگی بخصوص ریخته میشود . کارتریج های جوهر افشان نیز به دو نوع رنگی و سیاه و سفید تقسیم شده که نوع تک رنگ یا سیاه و سفید فقط از جوهر مشکی استفاده کرده و ارزان تر از نوع رنگی آن است . این قطعه توسط هد دستگاه جابجا شده و متن و عکس دلخواه را به چاپ میرساند .کارتریج جوهر افشان توسط قطعه دیگری به نام چیپ به این دستگاه متصل میباشد . هنگام خرید پرینتر جوهر افشان ، این دستگاه مجهز به کارتریجی متصل به پرینتر نیز میباشد که از طرف کارخانه تولید کننده بر روی آن قرار گرفته است که به اصطلاح به آن کارتریج استارتر گفته میشود . البته باید توجه داشت که این کارتریج کاملا پر از جوهر نبوده و در حدود 40 درصد حجم آن پودر میباشد . این بدان معناست که شما نمیتوانید به اندازه حجم کارتریج استارتر از ان انتظار چاپ داشته باشید .

برد اصلی برد اصلی کنترل کننده تمام عناصر چاپ در پرینتر میباشد که به وسیله پورت قابلیت اتصال به کامپیوتر را دارا بوده و اطلاعات ارسالی از طرف کامپیوتر را به چاپگر انتقال میدهد . پورت موازی در این میان ، متداول ترین پورت اتصالی به برد اصلی میباشد .

نحوه عملکرد پرینتر جوهر افشان

برد پرینتر

 

منبع تغذیه این قطعه نیز در تمامی پرینتر ها وجود دارد با این تفاوت که بر اساس نوع و مدل چلپگر متغییر است . منبع تغذیه قطعه ای مهم تلقی میشود که وظیفه ان تامین ولتاژ مورد نیاز دستگاه خصوصا هد پرینتر میباشد .

کلاهک پمپ کلاهک پمپ برای جلوگیری از خشک شدن نازل ها و همچنین تمیز نگهداشتن هد دستگاه طراحی شده است . برای تمیز گردن هد دستگاه چهار روش وجود دارد که توسط کلاهک پمپ به انجام میرسد .یکی از انها حالت normal ، یکی حالت open cleaning ( پاک کردن پر سرعت هد از جوهر ) و دو حالت دیگر forced cleaning نام دارند که یکی از انها برای پاک کردن مقادیر زیاد جوهر مورد استفاده قرار میگیرد .

تسمه قطعه متصل کننده هد چاپگر به موتور ، تسمه نام دارد .

سنسور های چاپگر پرینتر جوهر افشان از سنسور های متفاوتی همچو سنسور حس کاغذ ، سنسور مخزن جوهر ، سنسور حرارت سنج هد و.. برخوردار است . که یکی از وظایف این چاپگر ها اطمینان از وجود جوهر برای انجام عمل چاپ میباشد .

میل گرد ثابت نگهدارنده برای اطمینان از دقت و کنترل حرکت هد پرینتر ، از میل گرد ثابت نگهدارنده استفاده میشود .

نحوه عملکرد پرینتر جوهر افشان

نکات کلی در خصوص این عملکرد

پرینتر های جوهر افشان قطرات بسیار ریزی از جوهر را توسط نازل ها بر روی کاغذ پرتاب میکنند . این نقاط در اندازه هایی میان  پنجاه تا شصت میکرون میباشند که حتی نازک تر از یک تار مو بوده و با دقت بسیار بالایی، با رزولوشن 1440×720 نقطه در هر اینچ، بر روی کاغذ جای میگیرند. همچنین این قطرات ریز جوهر در رنگهای مختلف میتوانند با یکدیگر ترکیب شده تا عکس هایی با کیفیت رنگی بالا بدست اورند .

نحوه عملکرد پرینتر جوهر افشان

نحوه عملکرد پرینتر جوهر افشان

نحوه عملکرد 

در برخی از نمونه ها پرینتر های جوهر افشان از جوهر داغ برای چاپ تصاویر یا متن بر روی صفحه ی کاغذ یا صفحه ای پلاستیکی استفاده می شود و در برخی دیگر از انواع پرینتر های جوهر افشان از هد های چاپ پیزو الکتریک استفاده می گردد. پرینتر های جوهر افشان معمولا ساختار پیچیده ایی ندارند و تقریبا همه ی انواع پرینتر های جوهر افشان یک ساز و کار چاپی دارند . پرینتر های جوهر افشان فرایند انتقال جوهر را با روش های مکانیکی و یا روش مبتنی بر گرما انجام می‌دهد.
در پرینتر هایی که از روش گرمایی برای چاپ استفاده می شود مقاومت های بسیار ریزی در مجرا های انتقال جوهر قرار داده شده است . وظیفه ی این مجرا ها این است که جوهر موجود در لوله را تحریک کرده و با ایجاد یک حباب بسیار ریز هوا قطره ایی بسیار کوچک از جوهر را به بیرون از لوله هدایت کنند.

آن دسته از چاپگر هایی که به صورت مکانیکی کار می کنند نیز همین عمل را انجام می دهند، اما به وسیله نیرویی که هد بر جوهر وارد می‌کند.از ویژگی های مثبت این پرینتر ها می توان به قیمت ارزان و بی سر صدا تر بودن نسبت به انواع دیگر پرینتر ها و همچنین سرعت بالای انها در چاپ اشاره کرد .
همانطور که پیش از این اشاره کردیم ، در چاپگر های جوهر افشان از کارتریج به عنوان منبع رنگ استفاده می شود. این کارتریج ها بر روی صفحه ایی که قرار است بر روی آن ها عمل چاپ انجام شود قرار می گیرند و روی آن صفحه شروع به حرکت کرده و سپس جوهر از طریق نازل های بسیار ریزی بر روی صفحه ی کاغذ ریخته می شود و در نهایت عمل چاپ در این پرینتر ها انجام می شود. در ادامه به نحوه ی دقیق تر ساز و کار پرینتر های جوهر افشان می پردازیم.

در ابتدا کارتریج درون دستگاه پرینتر جوهر افشان نصب می شود.پس از قرار گیری درست کارتریج ،سیستم ،دستور چاپ را به پرینتر ارسال می کند واین دستور چاپ توسط درایور دریافت شده و درایور این دستور را به گونه ایی برای دستگاه پرینتر ترجمه می کند که برای دستگاه قابل فهم باشد. یکی از وظایف اصلی درایور در پرینتر های جوهر افشان ، سنجیدن میزان آمادگی دستگاه چاپگر برای پرینت اطلاعات است ، سپس اطلاعات مورد نظر توسط درایور ازطریق پورت مربوطه در اختیار چاپگر قرار داده می شود. سپس در بافر ذخیره می شود. بافر، بخشی در حافظه رم می باشد که از ان برای ذخیره سازی اطلاعات به صورت موقت استفاده می شود.

برخی از برنامه های موجود در سیستم به کاربر این امکان را می دهند تا قبل از ذخیره سازی در هارد دیسک بتواند برای ذخیره سازی اطلاعات به صورت موقت در حافظه برای خود بافر ایجاد کنند. سپس کارتریج مشکی با کیت های آبی ، زرد و قرمز رنگ با هم ترکیب می شوند و جوهر را به سوزن نازل ارسال می کند. اندازه ی حافظه ی بافر می تواند محدوده ای از 512 کیلوبایت تا 16 مگابایت را شامل گردد. این میزان حافظه بستگی به نوع چاپگر شما دارد. و این امر کاملا مشخص است که هر چه میزان بافر زیادتر باشد، امکان استقرار چندین سند برای چاپ فراهم خواهد بود.
حال کاغذ هایی که در سینی دستگاه(feeder) قرار دارند توسط غلطک های درون پرینتر به داخل کشیده شده و در محل مشخص یعنی سر خط شروع چاپ قرار می گیرند. این توسط مدار کنترل کننده صورت می گیرد . این مدار با فعال کردن موتور stepper،به منظور تغذیه ی کاغذ دستگاه ، کاغذ را تا محل استقرار مناسب برای چاپ هدایت می کند.
پس تغذیه ی دستگاه توسط کاغذ و استقرار آ ن در سر خط شروع چاپ موتور stepper با استفاده از یک تسمه ی متصل باعث حرکت دستگاه هد در طول صفحه می شود. موتور stepper به صورت گام به گام حرکت می کند . این حرکت پیوسته باعث تزریق جوهر از طریق افشانک های مربوطه در امتداد کاغذ می شود. در انتها ی هر یک از این افشانک ها قطرات متعددی بر روی کاغذ قرار می گیرند. در انتهای هرفاز، کاغذ به میزان بسیار اندکی ( کسری از یک اینچ ) بسمت جلو کشانده می شود. فرآیند فوق تا تکمیل چاپ تمام صفحه تکرار خواهد شد.

در پایان لازم به ذکر است که این پرینتر علاوه بر تمام مزیت ها و نکات مثبت ، دارای نکاتی منفی نیز میباشد که باید قبل از خرید ، حتما مورد بررسی واقع شوند . نکاتی از قبیل هزینه بالای مواد مصرفی و هزینه نگهداری ، همچنین هزینه بالای تعمیرات دستگاه و امکان خرابی در صورت عدم استفاده طولانی مدت از آن را نیز باید در نظر گرفت .

شما در این مقاله از الو پرینتر با نحوه عملکرد پرینتر جوهر افشان آشنا شدید. همچنین میتوانید از دیگر مقالات ما دیدن فرمایید .

ما در فروشگاه اینترنتی الوپرینتر با بیش از دو دهه فعالیت مستمر در زمینه خرید و فروش انواع لوازم اداری ، شما عزیزان را دعوت میکنیم تا از فروشگاه ما دیدن فرمایید.

برای بازدید از فروشگاه اینجا کلیک کنید.

F.S.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *