پرینتر, وبلاگ

تحقیق درمورد انواع چاپگر

امروزه یکی از اصلی ترین ابزار امور اداری چاپگرها می باشند و شناخت و آشنایی با انواع مختلف انها برای داشتن یک انتخاب درست کمی پیچیده می باشد بنابراین قبل از خرید باید تحقیق درمورد انواع چاپگر به عمل بیایید

ساز و کار چاپگرها:

۱-چاپگرهای جوهرافشان:

افشاندن قطرات جوهر بر روی کاغذ یا بستر های پلاستیکی یکی از روش های چاپ و باز آفرینی است در بازار امروز چاپگرهای جوهر افشان از کاربردی ترین چاپگر ها می باشند.
ایده چاپ جوهر افشان به قرن ۲۰ و برمی گردد نخستین بار در سال ۱۹۵۰ میلادی تکنولوژی چاپگرهای جوهر افشان به طور گسترده توسعه یافت. مخترع چاپگرهای جوهر افشان فردی به نام ایچیرو اندو بود. وی ملیت ژاپنی داشت از کارمندان شرکت کنون ژاپن بود. در اواخر دهه ۱۹۷۰ چاپگر هایی به بازار عرضه شدند که قابلیت چاپ تصاویر دیجیتال را از طریق کامپیوتر داشتند‌.

این فناوری به طور مشترک توسط شرکت های اپسون،هیولت پاکارد(hp)و کنون ژاپن توسعه یافت‌.
شرکت ژاپنی برادر به همراه سه شرکت اپسون، هیولت پاکارد(hp) و کنون بیشترین میزان فروش چاپگر های دیجیتال جوهرافشان را داشته اند.
چاپگرهای جوهر افشان به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
الف)خانگی و اداری: در این مدل از پرینترها کاغذ و هد متحرک است.
ب) در این مدل هد ثابت است و محصول از زیر هد حرکت می کند منبع رنگ این چاپگرها یک کارتریج است و این کارتریج بر روی صفحه ای که قرار است بر روی ان عمل چاپ انجام شود حرکت می کند‌، و جوهر را از طریق نازل های بسیار ریزی بر روی صفحه می افشانند و عمل چاپ انجام می شود.
در بازار امروز عمدتا نوع چاپگرها چاپگرهای جوهر افشان است.قیمت ارزان، سریع و کم سر و صدا بودن چاپگرهای جوهر افشان آن را به محصول پرطرفدار در بازار این روز بدل کرده است دست از دیگر مزیت های چاپگر جوهر افشان این است که می توانند تصاویری با کیفیت بسیار بالا ایجاد کنند.
شرکت های هیولت پکارد (hp) و کنون از مطرح ترین شرکت ها در تولید و پیشرفت چاپگرهای جوهر افشان هستند.
قسمت های تشکیل دهنده ی چاپگر های جوهر افشان:

چاپگرهای چندکاره جوهر افشان:

پرینتر همه کاره با قابلیت چاپ، اسکن و کپی مناسب می تواند نیازهای روزانه و گوناگون شما را برآورده سازد سریع مدارک و عکس های مورد نیاز شما را چاپ کند کیفیت بالای چاپ از دیگر ویژگی این نوع از پرینتر ها است.

به کمک این محصولات می توانید قابلیت های کپی کردن گرفتن پرینت و اسکن داده ها به صورت هم زمان باهم در یک دستگاه داشته باشید.تهیه ی چاپگرهای چند کاره هم برای تولید کننده وهم برای مصرف کننده صرفه ی اقتصادی دارد.

تحقیق درمورد انواع چاپگر

تحقیق درمورد انواع چاپگر

قسمت های مختلف یک چاپگر جوهر افشان:

هد:

قسمت یک چاپگر جوهر افشان است دارای مجموعه از افشانک هاست که قطرات بسیار ریز جوهر را بر روی کاغذ پخش می کند.

تحقیق در مورد انواع چاپگر

تحقیق درمورد انواع چاپگر

کارتریج:

جعبه ایی مخصوص است که در آن جوهر نگهداری می شود. در چاپگرهای امروزی عمدتاً چهار مورد از این کارتریج ها ۴ رنگ نگهداری می شود که ۳ رنگ های آن از رنگ های اصلی هستند و یک رنگ آن مشکی است. بسیاری از چاپگرها نیز وجود دارند که در آن ها فقط از یک نوع کارتریج استفاده شده است که به اصطلاح به آن ها چاپگرهای سیاه و سفید یا تک رنگ گفته می شود.

تحقیق در مورد انواع چاپگر

چاپگرهای جوهر افشان از قسمت های دیگری به نام کلاهک پمپ،منبع تغذیه،سیستم حرکت هد و برد اصلی و سنسورهاو… تشکیل شده است که ما در بالا تنها به معرفی دو قسمت اصلی بسنده کردیم.
کاغذ و جوهر مصرفی در چاپگرهای جوهر افشان:
چاپگرهای جوهر افشان از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه و ارزان قیمت می باشند قیمت چاپگر های جوهر افشان از یک چاپگر لیزری سیاه و سفید نیز پایین تر است. ولی قیمت کارتریج این نوع چاپگر نسبت به خود چاپگر گرانتر است و اماکاغذ استفاده شده در چاپگرهای جوهر افشان تاثیر مستقیمی بر کیفیت تصویر چاپ شده دارد.

کاغذهای استفاده شده باید شفاف و عاری از هر گونه موج و خشی روی سطح کاغذ باشند.استفاده از کاغذ خوب و جوهر مرغوب باعث وضوح بالای تصویر چاپ شده و سرعت عمل در چاپ می شود.

2-چاپگر سوزنی(ضربه ایی):

چاپگرهای سوزنی یا ضربه ای گونهدایی از چاپگر های کامپیوتری هستند.در اینگونه از چاپگرها از ۹ تا ۲۴ سوزن متشکل شده است که در یک یا دو خط پشت سرهم به صورت مستقیم قرار دارند و در انتهای هر یک از این سوزن ها یک سیم پیچ وجود دارد برای چاپ از سیستم به انتهای هر سوزن مورد نظر سیگنالی ارسال می شود و سوزن به سمت کاغذ پرتاب می شود، بین کاغذ و سوزن مورد نظر نواری آغشته به رنگ وجود دارد که بر اثر برخورد سوزن به آن نقطه ایی بر روی کاغذ ایجاد می گردد‌.

از کاربرد های اصلی چاپگر های سوزنی می توان به چاپ انواع چک صدور انواع فاکتور های رسمی و غیر رسمی و چند نسخه ایی، چاپ روی دفترچه چاپ نسخه های بلیط قطار یا بلیط هواپیماو…است.
این نوع چاپگر ها اصلاً برای چاپ تصاویر مناسب نیستند و با توجه به پیشرفت فناوری استفاده از این نوع چاپگرهای سوزنی تا حدود زیادی محدود شده است.

تحقیق درمورد انواع چاپگر

۳-چاپگرهای لیزری:

چاپگرهای لیزری متداولترین و چاپگر های رایانه ای هستند. که توانایی این را دارند به سرعت کیفیت بالا متن و گرافیک را برو روی کاغذ ساده چاپ کنند.

چاپگرهای لیزری با توجه به نیاز کاربران در اشکال گوناگون به بازار عرضه می شوند. رعایت نکات در هنگام راه اندازی یا استفاده از چاپگر ها میتوانید باعث بهینه شدن فرآیند پرینت و همچنین افزایش طول عمر دستگاه خریداری شده می شود. چاپگر لیزری برای چاپ اسناد و مدارک از تکنولوژی لیزر استفاده می‌کند. چاپگرهای لیزری سرعت چاپ بالایی دارند و مناسب برای مشاغلی هستند که قصد چاپ حجم بالایی از اسناد را در طی روز دارند.

چاپگرهای لیزری توسط دانشمندان ایالات متحده آمریکا در بین سال های(۱۹۴۶-۱۹۹۱) اختراع شدند و پیشرفت کردند. از معایب این چاپ گر ها می توان به این نکته اشاره کرد که برای چاپ عکس اصلاً مناسب نیستند زیرا هزینه شارژ مجدد یا تعویض کارتریج آنها بسیار بالاست.

تحقیق درمورد انواع چاپگر

تحقیق درمورد انواع چاپگر

۴-چاپگرهای حرارتی:

در این نوع چاپ نیازی به جوهر نیست و در واقع هد دستگاه توسط ایجاد حرارت بر روی کاغذ می نویسد.کاغذ مصرفی در این نوع چاپگرها از نوع خاصی می باشد که رول های حرارتی یا رول های حساس نامیده می شوند. این نوع کاغذ ها در مقابل حرارت حساس هستند و به حرارت واکنش نشان می دهند. چاپگرهای حرارتی برای صدور فیش مناسب است و در دو نوع تک رنگ(سیاه و سفید) و دو رنگ در بازار موجود هستند.

چاپ حرارتی یکی از پرکاربردترین چاپ می باشد کاغذ مورد استفاده در این چاپ ها اکنون در چین و آلمان و ژاپن تولید می شوند.
انواع پورت های اتصال به کامپیوتر در چاپگر های حرارتی:
در هنگام خرید چاپگر های حرارتی باید نوع پورت آن را انتخاب کنید یا از نوع فول پورت آن استفاده کنید البته امکان تعویض پورت نیز وجود دارد.انواع پورت:
۱-پورت موازی:
این پورت یک پورت استاندارد جهت اتصال پرینتر می‌باشد و سرعت آن مناسب می‌باشد که عدم وجود این پورت بر روی سیستم‌ها و رایانه‌های جدید و وجود پورت‌های USB می‌توان آن‌ها را منسوخ دانست.
۲-پورت سریال:
از این پورت معمولاً برای مسافت‌های بیشتر از ۱۵ متر یا کار مستقیم با دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. سرعت این پورت هنگام پرینت نسبت به پورت‌های دیگر پایین‌تر است و نیاز به تنظیمات خاص خود دارد.
۳-پورت usb:
مزیت این پورت وجود آن بر روی اکثر دستگاه‌های به روز می‌باشد ، فراگیر‌ترین پورت در بین مدل‌های موجود در بازار است.
4-پورت شبکه:
از این پورت معمولاً در محل‌هایی که تعداد کامپیوترها یا پرینترها زیاد است یا فاصله پرینتر تا کامپیوتر بیشتر از ۴۰ متر است استفاده می‌شود. قیمت پرینتر با این پورت از سایر پورت‌ها بالاتر می‌باشد

تحقیق درمورد انواع چاپگر۵-چاپگرهای جت یا جت چاپگر صنعتی: تحقیق درمورد انواع چاپگر

این نوع چاپگر ماشینی و الکترونیکی با ترکیبی از قطعات مکانیکی و هیدرولیکی است. کار اصلی و عمده این دستگاه در خطوط کارخانه های تولیدی از قبیل صنایع غذایی آشامیدنی صنایع دارویی آرایشی و بهداشتی و… می باشد.
دستگاه هاي جت پرينتر به چندين دسته تقسيم شده و هر يك كارايي مربوط به خود را دارند ولي همه ي دستگاه هاي جت پرينتر از 4 قسمت اصلي تشکیل شده اند كه عبارتند از :
1 – برد اصلي الكترونيك كه در واقع مغز دستگاه محسوب شده و كنترل اصلي عمليات چاپ را بر عهده مي گيرد.
2- هد دستگاه كه وظيفه اصلي آن گرفتن اطلاعات از يرد الكترونيك و پرتاپ جوهر بر روي محصول توليد شده را دارد.
3- مدار جوهر رساني كه شامل مخزن جوهر ،مخزن حلال (در بعضي از دستگاه ها) ،فيلتر تسويه جوهر،پمپ ولوها و شیلنگ هاي حاوي جوهر مي باشد و وظيفه ي آن رساندن جوهر از مخازن گوناگون به هد دستگاه است
4- چشم الكترونيك يا سنسور و يا فتوسل كه محل قرار گرفتن آن در نزديكي هد است و وظيفه اصلي آن ديدن محصولات بر روي خط توليد و ارسال فرمان به برد اصلي الكترونيك جهت صدور فرمان چاپ مي باشد.

تحقیق درمورد انواع چاپگر ۶-چابگرهای سه بعدی:

این چاپگرها توانایی تولید حجم های سه بعدی را دارند و مواد اولیه ی مورد استفاده در چابگرهای سه بعدی مواد نیمه جامد می باشد.
این نوع چاپگرها روز به روز در حال توسعه و پیشرفت هستند و خدمات بسیار متنوعی را نیز ارائه می دهند.تکنولوژی به کار رفته در این چاپگرهای سه بعدی امکان اسکن سه بعدی و مهندسی معکوس را برای کاربران خود فراهم کرده است.

دستگاه چاپگر سه بعدی sls از دستگاه‌هایی است که به وسیله ماده اولیه پودری شکل به ساخت قطعه می‌پردازد، از این رو پودر پایه است. سیستم‌های مختلفی در یک دستگاه SLS به همراه یکدیگر کار می‌کنند تا قطعه ساخته شود. قسمت‌های اصلی دستگاه که می‌بایست در کنار هم کار کنند تا قطعه ساخته شود عبارتند از:

  1. سیستم اسکن لیزر
  2. سیستم های حرارتی
  3. سیستم گردش گاز بی اثر
  4. سیستم تغذیه پودر
  5. سیستم پلاتفورم
  6. واحد کنترل (الکترونیک و نرم افزار)

SLM مخفف Selective Laser Melting می باشد که تفاوت این دستگاه با دستگاه SLS خیلی ناچیز است و اصطلاحا به دستگاه هایی که با فناوری SLS به تولید قطعات فلزی به صورت مستقیم می پردازند SLM گفته می شود، چرا که در آن ها پودر فلز به صورت کامل ذوب می شود.)

ساخت قطعه در دستگاه SLS به این صورت اتفاق می‌افتد که در ابتدای کار لازم است تا فایل CAD قطعه مورد نظر به دستگاه شناسانده شود. برای این منظور تا به حال کارهای نرم افزاری زیادی در دنیا انجام شده است. فایل CAD مورد نظر می‌بایست لایه لایه شود.

برای این کار ابتدا فایل CAD در جهت ترجیحی در دستگاه قرار می‌گیرد و از پایین ترین قسمت قطعه موازی صفحه X-Y صفحاتی از قطعه عبور داده می‌شود و از محل تقاطع این صفحه با لبه‌های جسم مورد نظر کانتور‌های بسته‌ای به دست می‌آیند. سپس صفحه دیگری بالاتر از صفحه قبلی به اندازه ضخامت یک لایه با جسم قطع داده می‌شود و این کار تا جایی پیش می‌رود که به بالاترین قسمت جسم برسد.

در پایان، تعداد زیادی کانتور‌های بسته که نشان دهنده اطراف جسم هستند به دست می‌آیند. در ادامه این کانتور‌ها محل عبور لیزر را بر روی سطح پودر مشخص می‌کنند.  پس از به دست آمدن کانتور‌ها به ساخت فیزیکی قطعه پرداخته می‌شود. در این مرحله، ابتدا یک لایه پودر توسط مکانیزم لایه نشانی بر روی سطح پلاتفورم پخش می‌شود.

ضخامت لایه می‌تواند متفاوت باشد اما معمولا عددی در حدود ۱۰۰ میکرون است که با کم و زیاد شدن آن، سرعت و دقت دستگاه کم و زیاد می‌شود. پس از پخش شدن پودر سطح آن توسط گرمکن‌های تابشی دستگاه تا دمای مشخصی پیشگرم می‌شوند. (البته این مخصوص دستگاه های SLS پلیمری است، در فرآیند SLS فلزی این پیشگرم به دلایل فنی مورد نیاز نیست.) تحقیق درمورد انواع چاپگر

تحقیق درمورد انواع چاپگر 7-چاپگر های خطی:

چاپگری با سرعت بالا که قادر به چاپ یک خط کامل در یک زمان است. یک چاپگر سریع می تواند تا ۳۰۰۰ خط در دقیقه چاپ کند. معایب چاپگرهای خطی این است که آنها نمیتوانند گرافیک را چاپ کنند، کیفیت چاپ پایین است و بسیار پر سر و صدا هستند.چاپگری که در آن اطلاعات و نوشته‌های یک سطر یکجا چاپ می‌شود. به این چاپگرها در زبان انگلیسی line printer یا همان چاپگر خطی می‌گویند.

تحقیق درمورد انواع چاپگر انواع چاپگرها از نظر رنگ:

1-چاپگرهای سیاه و سفید یا به اصطلاح تک رنگ:

این گونه چاپگرها فقط دارای رنگ مشکی می‌باشند، برای چاپ عکس زیاد مناسب نیستند و بیشتر از آن‌ها برای چاپ اسناد و مدارک، مقاله و نمودار استفاده می‌شود.

2-چاپگرهای رنگی:

این گونه چاپگرها علاوه‌بر کارایی‌های چاپگرهای سیاه و سفید، دارای رنگ‌های بیشتری هستند و همچنین برای چاپ عکس در هر اندازه‌ای مناسب می‌باشند. که از بهترین نوع چاپگرهای رنگی چاپگرهای جوهر افشان هستند که در 4 رنگ و 6 رنگ در بازار موجود می باشند.

شما در این مقاله با این مطلب که تحقیق درمورد انواع چاپگر آشنا شدید امیدواریم که مورد استفاده قرار بگیرد.

ما در فروشگاه اینترنتی الو پرینتر با بیش از دو دهه تجربه در خرید و فروش لوازم اداری شما را دعوت می کنیم که از فروشگاه ما بازدید کنید. 

برای بازدید ، انجام خرید و مشاهده قیمت ها اینجا کلیک کنید.

z.g

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *