پرینتر, وبلاگ

پرینتر حرارتی چیست

پرینتر حرارتی چیست: پرینتر یا چاپگر از تجهیزات جانبی رایانه است که عمل چاپ بر روی کاغذ را انجام میدهد هر پرینتر براساس ساختار خود عملکرد متفاوتی دارد از این رو کاربر باید با توجه به نیازهای خود به انتخاب پرینتر بپردازد.

پرینتر حرارتی پرینتری است که برای چاپ بر روی کاغذ بجای استفاده از جوهر از برچسب هایی استفاده میکند که باموم اب شده اند وطرح دلخواه را برروی کاغذ چاپ میکند.تراکم سوزن های مورد استفاده در پرینتر حرارتی با یکدیگر متفاوت اند و این موضوع سبب میشود تا ظریف ترین نقاط و خطوط قابلیت نقش بندی روی کاغذ را داشته باشند.لازم به ذکراست که کاغذ مورداستفاده در این پرینتر باید از کاغذهای حساس به حرارت باشد تا درمقابل این حرارت واکنش نشان داده و عمل چاپ انجام گیرد که این نوع کاغذ درکشورهای چین ،کره، آلمان و ژاپن تولید میشوند.

پرینترحرارتی ازسال 1377 وارد ایران شد و با نام های پرینتر ضندوق،مینی پرینتر،پرینترصدورقبض و… نیز شناخته میشود.

 

کاربرد پرینتر حرارتی

این پرینتر دستگاهی است مناسب برای فروشگاه های کوچک و بزرگ ،و برای ثبت سفارش، فاکتور، صدورفیش، چاپ لیبل و بارکد مورد استفاده قرارمیگیرد.همچنین در عکاسی پزشکی و ثبت تصاویر هنری وگرافیکی نیز میتوان از آن بهره برد.

 

نحوه عملکرد پرینتر حرارتی

قسمت اصلی این پرینت قطعه «پرینت هد» میباشد که عرض نوارهارا تعیین میکند و دارای سوزن های ریز حرارتیست که درهر پریننتر،تراکم این سوزن ها از یکدیگر متفاوت است.جوهر مورد استفاده پرینتر حرارتی ازجنس موم ،رزین و یا تلفیقی از این دو میباشد که بوسیله سوزن های موجود درقطعه «پرینت هد» طرح را برروی کاغذ مخصوص چاپ میکند.سوزن های این دستگاه توسط ریز پردازنده هایی کنترل میشوند که مشخص میکنند درزمان چاپ،کدام یک ازسوزن ها باید سرد یا گرم شده و جوهر اب شده را برروی کاغذ بریزند.

انواع جوهر در پرینتر حرارتی

در استفاده از پرینترهای حرارتی ،سه نوع جوهر قابل استفاده میباشد که البته نتیجه نهایی چاپ با انها ،بطورمعمول قابل تشخیص نیست اما تفاوت هایی اساسی میان انها وجود دارد که هنگام خرید ،باید موردتوجه قرارگیرند زیرا هیچکدام قادر به انجام وظایف دیگری نیستند.

  1. جوهر حرارتی مومی:  این موم های حرارتی در پرینت و چاپ برچسب های کاغذی مورد استفاده قرار میگیرند ،دارای کیفیت و ماندگاری بسیار بالا بوده و سالها ثابت میمانند اما لازم به ذکراست که موادشیمیایی و نفتی باعث ذوب شدن جوهر مومی شده و رنگ انرا ازبین میبرد پس باید درفضایی خشک از آنها نگهداری شود.
  2. جوهر رزین خالص:  ماده ای غلیظ درپرینترحرارتیست و مناسب چاپ برروی کاغذ نمیباشد اما برای استفاده در برچسب های پلی استری و لاستیکی بسیار با دوام است.ترکیب بدست امده از جوهر رزین و ترکیبات پلاستیکی دربرابر شرایط سخت محیطی همچو تابش نور خورشید ،بودن درمعرض اب و گاها درمقابل مواد شیمیایی و نفتی بسیار مقاوم است.بدین جهت برخی ازکارشناسان استفاده ازاین جوهر را برای صنایع هواپیمایی، زیردریایی و .. انتخاب مناسبی میدانند.
  3. جوهر مومی رزین ترکیبی: استفاده ازاین جوهر برروی برچسب های کاغذی بسیار مناسب است،تصویری شفاف ارایه میدهد و ماندگاری بالاتری نسبت به جوهر مومی دارد اما دربرابر رطوبت اسیب پذیر است.
پرینتر حرارتی چیست

پرینتر حرارتی چیست

اتصالات پرینتر حرارتی

درمجموع چهارنوع پورت برای اتصال به این پرینتر وجود دارد که درهنگام خرید یکی از انها باید توسط مصرف کننده انتخاب شوند،گرچه پورت دستگاه قابل تعویض میباشد.

پورت موازی (parallel)

این پورت ،پورتی استاندارد بوده و دارای سرعتی مناسب میباشد.

پورت شبکه (ethernet)

این پورت درمحل هایی که تعداد کامپیوتر یا پرینترها زیاد است یافاصله میان پرینتر و کامپیوتر بیش از 40 متر میباشد،مورد استفاده قرارمیگیرد همچنین قیمت بالاتری نسبت به سایرپورت ها دارد.

پورت USB 

فراگیرترین پورت درمیان مدل های موجود است و دراکثر دستگاه های به روز قابل استفاده میباشد.

پورت سریال (com)

دارای سرعتی پایین تر از بقیه پورت هاست و نیاز به تنظیمات خاصی دارد،همچنین از ان برای مسافتهای بیشتراز 15 متر یا کار مستقیم با دستگاه الکترونیکی استفاده میشود.

 

مزایا و معایب پرینتر حرارتی

مزایا: درمقایسه با بسیاری از پرینترها عمری طولانی دارد ،دارای سرعت و دقتی بالا بوده و برای چاپ بارکد بسیار مناسب است،هزینه لوازم جانبی ان بسیار پایین تراز بقیه انواع میباشد، دارای لوازم جانبی کم حجم بوده و صدای بسیار کمی در هنگام کار دارد، کارتریج پرینتر حرارتی قادر به انجام 5.1 میلیون برش میباشد ،سازوکار هد ترمال به گونه ای است که از خرابی قطعات جلوگیری میکند، تصاویر به محض خروج خشک و قابل استفاده هستند ، چاپ با این دستگاه به علت عدم وجود جوهرمایع بسیار تمیز انجام میگیرد، درمقابل اغلب عناصر تخریبی چاپ با دوام و محوناپذیری دارد ،از این پرینتر میتوان علاوه برکاغذ برروی دیگر مواد نیز عمل چاپ را انجام داد.

معایب: سرعت چاپ در این پرینتر چندان بالا نیست اما میتوان با استفاده از «هد» های بیشتر این سرعت را افزایش داد، معمولا در پرینترهای حرارتی مقداری از «دای» درون پنل ها به هدر میرود،دای سابلی ها طیف وسیعی از رسانه را چاپ نمیکنند، احتمال دارد محصول چاپ شده چندان شارپ نباشد به این دلیل که مقداری از دای ها قبل از جذب در کاغذ پخش میشوند، سایز رسانه ای که قصدچاپ انرا داریم باید با سایز پنل های رنگ ،ریبون و هدترمال کاملا برابر باشند.

شما در این مقاله از الوپرینتر با اینکه پرینتر حرارتی چیست آشنا شدید همچنین میتوانید از دیگر مقالات ما دیدن فرمایید.

ما در فروشگاه اینترنتی الوپرینتر با بیش از دو دهه فعالیت مستمر در زمینه خرید و فروش انواع لوازم اداری شما عزیزان را دعوت میکنیم تا از فروشگاه ما دیدن فرمایید .

برای بازدید از فروشگاه اینجا کلیک کنید.

f.s.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *