پرینتر, وبلاگ

پرینتر جوهر افشان چیست

پرینتر جوهر افشان چییست ؟

اگر به قصد خرید پرینتر سری به بازار زده اید نام حتما نام پرینتر های جوهر افشان و بار ها و بار ها شنیده اید و ممکنه براتون سوال پیش اومده باشد که پرینتر جوهر افشان چیست و طرز کار کرد آن چگونه است آیا متناسب با نیاز های چاپی شما هست یا خیر
ما امروز در این مقاله به معرفی پرینترهای جوهر افشان خواهیم پرداخت. پرینتر های جوهر افشان جز پر کاربرد ترین پرینتر های موجود در بازار هستند. پرینتر های جوهر افشان به دلیل ویژگی ها و قابلیت های خاصی که دارند یکی از محبوب ترین انواع پرینترها به شمار می روند.

پرینتر جوهر افشان چیست

پرینتر جوهر افشان چیست

تاریخچه پرینتر های جوهر افشان:

ایده ی خلق پرینتر های جوهر افشان به قرن بیستم میلادی باز می گردد.این تکنولوژی برای نخستین بار در سال 1950 به طور گسترده توسعه یافت. مخترع پرینتر های جوهر افشان فردی ژاپنی به نام ایچیرو اندو نام داشت. وی از کارمندان شرکت کنون ژاپن بود. او اولین دستگاه پرینتر جوهر افشان را به بازار عرضه کرد.
در اواخر دهه 1970 شرکت های اپسون، هیولت پاکارد (hp) و کنون به صورت مشترک چاپگر هایی که تصاویر دیجیتال را از طریق رایانه چاپ می کنند را توسعه دادند. در آن دوران بیشترین سهم فروش پرینتر های جوهر افشان مطعلق به شرکت ها ی کنون ، کمپانی ژاپنی برادر ، اپسون و هیولت پاکارد (hp) بود.
امروزه نیز حتی با پیشرفت تکنولوژی مرتبط با نمایشگر ها و ساخت و عرضه ی نمایشگر های بسیار با کیفیت به بازار باز هم بسیاری از افراد ترجیح می دهند که برای مطالعه از کاغذ و مطالب چاپ شده استفاده کنند. بنا بر این حال پرینتر ها یکی از اجزای اصلی سیستم های اداری و کامپیوتری امروز هستند.
در بازار امروز پرینتر های جوهر افشان بسیار به چشم می خورند و عمده ی نیاز بازار امروز را پرینتر های جوهر افشان تشکیل می دهند.
مانند همه ی فناوری های دیگر پرینتر های جوهر افشان نیز روز به روز در حال پیشرفت و توسعه هستند و هر روزه نمونه های جدید تر از این دستگاه با قابلیت های پیشرفته تر نسبت به نمونه های قبلی به بازار عرضه می شوند.
از به نام ترین و مطرح ترین کمپانی های تولید و توسعه ی پرینتر های جوهر افشان کمپانی هیولت پکارد(hp) و کمپانی کانن هستند و این دو کمپانی به طور مشترک دارای امتیاز ارتقای پرینتر های جوهر افشان هستند.
پرینتر های جوهر افشان بر خلاف پرینتر های لیزری ، که برای ثبت تصویر و متون بر روی کاغذ از تونر استفاده می کنند و برای مشاغلی با حجم چاپی بالا مناسب هستند و در برای سرعت بخشیدن به روند چاپ طراحی شده اند، پرینتر های جوهر افشان از طریق نازل هایی که در طراحی آ ن ها وجود دارد جوهر را بر روی کاغذ پرتاب می کنند. امروزه پرینتر های جوهر افشان یکی از محبوب ترین اتخاب ها برای مصارف خانگی هستند.

تعریف پرینتر جوهر افشان:

این نسل از چاپگر ها همان گونه که از نام آن ها مشخص است دارای افشانک های بسیار کوچکی هستند. جوهر مصرفی در این پرینتر ها معمولا مایع هستند و در واقع این پرینتر ها با پاشیدن جوهر بر روی سطح کاغذ تصویر مورد نظر ما را خلق می کنند.
پرینتر های جوهر افشان نیز بر اساس ساز و کار و هم بر اساس رنگ انواع متفاوتی دارند. ولی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند، دسته ی اول پرینتر های خانگی هستند و دسته ی دوم پرینتر های صنعتی می باشند.
در نمونه ی خانگی پرینتر های جوهر افشان هد چاپگر و کاغذ هر دو متحرک اند ولی در نمونه یصنعتی پرینتر های جوهر افشان هد چاپگر ثابت است و محصول از زیر هد حرکت می کند.
در برخی از نمونه ها پرینتر های جوهر افشان از جوهر داغ برای چاپ تصاویر یا متن بر روی صفحه ی کاغذ یا یک صفحه پلاستیکی استفاده می شود و در برخی دیگر از انواع پرینتر های جوهر افشان از هد های چاپ پیزو الکتریک استفاده می گردد.این از پرینتر های جوهر افشان معمولا ساختار پیچیده ایی ندارند و تقریبا همه ی انواع پرینتر های جوهر افشان یک ساز و کار چاپی را دارند که به صورت مکانیسم هد چاپ، حرکت دادن هد و اجزای حرکت کاغذ است. پرینتر های جوهر افشان فرایند انتقال جوهر را با روش های مکانیکی و یا مبتنی بر گرما انجام می‌دهند.
در پرینتر هایی که از روش گرمایی برای چاپ استفاده می شود یک سری مقاومت های بسیار ریزی در مجرا های انتقال جوهر قرار می دهند که این مقاومت ها در اتنهای هر یک از این مجرا ها قرار می گیرد. وظیفه ی این مجرا ها این است که جوهر موجود در لوله را تحریک کنند و با ایجاد یک حباب بسیار ریز هوا قطره ایی بسیار کوچک از جوهر را به بیرون از لوله هدایت کنند.
آن دسته از چاپگر هایی که به صورت مکانیکی کار می کنند نیز همین عمل را انجام می دهند، اما به وسیله نیرویی که هد بر جوهر وارد می‌کند.
پرینتر های جوهر افشان به طور اصولی جوهر را از میان مجرا های بسیار خارج می کنند و ابن جوهر را روی کاغذ یا صفحه پلاستی کی منتقل می کنند.
از ویژگی های مثبت پرینتر های این می توان به قیمت ارزان و بی سر صدا بودن تر از انواع دیگر پرینتر ها هستد و همچنین سرعت بالایی در چاپ دارند.
در چاپگر های جوهر افشان از کارتریج به عنوان منبع رنگ استفاده می شود. این کارتریج ها بر روی صفحه ایی که قرار است بر روی آن ها عمل چاپ انجام شود قرار می گیرند و روی آن صفحه شروع به حرکت می کنند و سپس جوهر از طریق ناز های بسیار ریزی بر روی صفحه ی کاغذ ریخته می شود و در نهایت عمل چاپ در پرینتر های لیزری انجام می شود. در ادامه به نحوه ی دقیق تر ساز و کار پرینتر های جوهر اشفان می پردازیم.

پرینتر های جوهر افشان چگونه کار می کنند:

در ابتدا کارتریج درون دستگاه پرینتر جوهر افشان نصب می شود.پس از قرار گیری درست کارتریج سیستم دستور چاپ را به پرینتر ارسال می کند واین دستور چاپ توسط درایور دریافت می شود و درایور این دستور را به گونه ایی برای دستگاه پرینتر ترجمه می کند که برای دستگاه قابل فهم باشد. یکی از وظایف اصلی درایور در پرینتر های جوهر افشان ، سنجیدن میزان آمادگی دستگاه چاپگر برای پرینت اطلاعات است ، سپس اطلاعات مورد نظر توسط درایور ازطریق پورت مربوطه در اختیار چاپگر قرار داده می شود. اطلاعات ارسال شده از طرف سیستم توسط درایور دستگاه دریافت و ترجمه می شود و سپس در یک بافر ذخیره می شود. بافر، بخشی در حافظه رم می باشد که برای ذخیره سازی اطلاعات به صورت موقت استفاده می شود. برخی از برنامه های موجود در سیستم به کاربر این امکان را می دهند تا قبل از ذخیره سازی در هارد دیسک کاربر بتواند برای ذخیره سازی اطلاعات به صورت موقت در حافظه برای خود بافر ایجاد کند. سپس کارتریج مشکی با کیت های آبی ، زرد و قرمز رنگ با هم ترکیب می شوند و جوهر را به سوزن نازل ارسال می کند. اندازه ی حافظه ی بافر می تواند محدوده ای از 512 کیلوبایت تا 16 مگابایت را شامل گردد.این میزلان حافظه بستگی به نوع چاپگر شما دارد. و این امر کاملا مشخص است که هر چه میزان بافر زیاد باشد، امکان استقرار چندین سند برای چاپ فراهم خواهد بود.
حال کاغذ هایی که در سینی دستگاه(feeder) قرار دارند توسط غلطک های درون پرینتر به داخل کشیده شده و در محل مشخص یعنی سر خط شروع چاپ قرار می گیرند. این توسط مدار کنترل کننده صورت می گیرد . این مدار با فعال کردن موتور stepper،به منظور تغذیه ی کاغذ دستگاه ، کاغذ را تا محل استقرار مناسب برای چاپ هدایت می کند.
پس تغذیه ی دستگاه توسط کاغذ و استقرار آ ن در سر خط شروع چاپ موتور stepper با استفاده از یک تسمه ی متصل باعث حرکت دستگاه هد در طول صفحه می شود. موتور stepper به صورت گام به گام حرکت می کند . این حرکت پیوسته باعث تزریق جوهر از طریق افشانک های مربوطه در امتداد کاغذ می شود. در انتها ی هر یک از این افشانک ها قطرات متعددی بر روی کاغذ قرار می گیرند. در انتهای هرفاز، کاغذ به میزان بسیار اندکی ( کسری از یک اینچ ) بسمت جلو کشانده می شود. فرآیند فوق تا تکمیل چاپ تمام صفحه تکرار خواهد شد.
در پرینتر های جوهر افشان قسمتی به نام هد دستگاه وجود دارد. هد پرینتر مرکز دستگاه نامیده می شود ، این هد دارای تعداد زیادی سوزن نازل است.و تصویر بر روی کاغذ یا صفحه ی پلاستیکی چاپ می شوند و فرایند چا به اتمام می رسد. پس از تمام شدن عملیات چاپ به منظور سلامت هد چاپگر و همچنین محفوظ بودن در مقابل حرکات تصادفی و آسیب های احتمالی پارک می گردد.

اجزای تشکیل دهنده ی پرینتر های جوهر افشان:

1-هد:

تمامی پرینتر های جوهر افشان موجود رد بازار یک جز اساسی و مشترک دارند وآن هد چاپ می باشد.به کمک هد چاپ ها می توان جوهر را بر روی انواع کاغذ و سطح های چاپی منتقل کرد. هد چاپ های امروزی دارای اتاقک های ذخیره جوهر می باشند و همچنین نازل های کوچکی دارند که جوهر را بر روی کاغذ اسپری می کند.
تا قبل از اختراع تکنولوژی هد چاپ ها، چاپ از طریق پرس و فشار انجام می شد ولی با آمدن هد چاپ ها دیگر تشکیلات چاپی در تماس مستقیم با مواد چاپی قرار نمی گرفتند و این امر باعث افزایش نظم و کیفیت چاپ و در نتیجه باعث کاهش هزینه ها شد.
با اینکه همه ی هد چاپ ها کار یکسان انجام می دهند اما همه ی آن ها یکسان نیستند.در حال حاضر دو نوع هد اصلی برای چاپ وجود دارد. که هر کدام به روش متفاوتی جوهر را بر روی کاغذ اسپری می کنن.  این دو نوع اصلی هد های پیزو و حرارتی(ترمال) هستند.هر دوی آن ها جوهر را به صورت قطره ایی اسپری می کنند اما روش های مکش جوهر به داخل هد و خروج ان از هد متفاوت است. در روش ترمال یا حرارتی همان گونه که از نامش مشخص است برای روند چاپ از حرارت استفاده می شود اما سیستم پیزو دیگر حرارتی نیست و جوهر ایجاد شده در این سیستم الکتریکی یا لرزشی است.

پرینتر جوهر افشان چیست گالری1

پرینتر جوهر افشان چیست

2-کارتریج:پرینتر جوهر افشان چیست

کارتریج ها بر دو نوع هستند، نوع اول آنها کارتریج های جوهر ی هستند که در پرینتر های جوهر افشان مورد استفاده قرار می گیرند و نوع دوم آن ها کارتریج های تونری هستند که در پرینتر های لیزری مورد استفاده قرار می گیرند. که ما امروز صرفا به معرفی کارتریج های جوهری که در پرینتر های جوهر افشان مورد استفاده قرار می گیرند می پردازیم.
جوهری که اسناد و عکس ها را برای شما چاپ می کند در داخل کارتریج ها نگهداری می شود در واقع کارتریج منبع نگهداری جوهر در چاپگر های جوهر افشان می باشد. در بیشتر چاپگر های جوهر افشان امروزی چهار مورد از این کارتریج ها دیده می شوند که هر کدام از آن ها یکی از رنگ های قرمز، زرد، آبی و مشکی را نگهداری می کند. عمدتا اکثر چاپگر ها یک کارتریج سیاه رنگ به طور جداگانه دارند و علت این امر این است که حتی چاپگر های رنگی هم از رنگ سیاه بیشتر از رنگ های دیگر استفاده می کنند. در کل از نظر رنگ کارتریج می توان چاپگر های جوهر افشان را به دو دسته تقسیم کرد دسته ی اول چاپگر های جوهر افشان چند رنگ هستند و دسته ی دوم چاپگر های جوهر افشان تک رنگ یا به اصطلاح سیاه و سفید می باشند. در چاپگر های چند رنگ چها رنگ قرمز و آبی و زرد و مشکی به کار رفته است.
کارتریج دستگاه های پرینتر جوهر افشان یا همان کارتریج های جوهری فرآیند چاپ را به وسیله ی ترکیب جوهر های مشکی و رنگی و سوزن‌های نازلی که روی هد پرینتر قرار دارند انجام می‌دهد. در پرینتر های جوهر افشان کارتریج جوهر را از طریق سوزن های نازل، به صورت قطرات بسیار ریز بر روی کاغذ آورند، این سوزن ها به صورت پاششی عمل می کنند و در واقع این سیستم ترمال یا پیزو است. سیستم پیزو، سیستمی است که جوهر ایجاد شده بر روی کاغذ بر اثر حرارت ایجاد می شود. در این سیستم جریان الکتریکی از طریق خانه هایی که داخل کارتریج هستند عبور می کند و باعث تولید گرما می شود این عمل باعث می شود که ناگهان جوهر تبخیر بشود و با فشار به سمت کاغذ حرکت کند.
بعد از آنکه جوهر بر روی کاغذ چاپ شد به سرعت خشک می شود و دیگر برای تثبیت آن هیچ نیازی به حرارت نیست.
هنگامی که شما یک دستگاه پرینتر جدید تهیه می کنید متوجه می شوید به صورت اورجینال درون دستگاه یک کارتریج وجود دارد. به این کارتریج اورجینال ، کارتریج استارتر گفته می شود و تنها تفاوت آن با کارتریج های دیگر موجود در بازار این است که 40 در صد از محتوای این کارتریج پودر است.البته که کار تریج استارتر ظرفیت صد در صدی دارد منتها از آنجایی که این کارتریج اشناتیون روی دستگاه شما به حساب می آید. full نیست.
پس تمام شدن جوهر موجود در کارتریج استارتر با شارژ مجدد آن می توانید از ظریفت صد درصدی کارتریج اورجینال خود استفاده کنید.
عمر کارتریج های دستگاه های پرینتر جوهر افشان محدود است و در صورت عدم استفاده ی طولانی مدت کارتریج خشک می شود و دیگر قابل استفاده و باز یابی نیست و هنگامی که کارتریج دستگاه خشک می شود پرینتر نیز دیگر پرینت نمی گیرد.
ظرفیت کارتریج های جوهری نسبت به کارتریج های تونری دستگاه های چاپگر لیزری کمتر است. و همچنین سرعت چاپ در پرینتر های جوهر افشان از پرینتر های لیزری کمتر است و این موضوع به نحوه ی عملکرد کارتریج های آن باز می گردد زیرا ترکیب کارتریج مشکی با سه رنگ اصلی پرینتر زمانبر است وسرعت چاپ را پایین می آورد. در پرینترهای جوهر افشان تمامی کارتریج ها قابل شارژ می باشند.

پرینتر جوهر افشان چیست گالری2

پرینتر جوهر افشان چیست

3-سیستم حرکت دهنده هد:پرینتر جوهر افشان چیست

در دستگاه های پرینتر جوهرافشان یک موتور باعث حرکت سیستم هد و کارتریج های مربوطه می شود. این حرکت در طول کاغذ انجام می گیرد. بعضی از چاپگر ها داررای یک نوع خاصی از موتور هستند که در زمان عدم استفاده از دستگاه سیستم هد را پارک می کند.دستگاه هد، از طریق یک تسمه به موتور Stepper متصل می‌گردد که با حرکت دادن تسمه توسط موتور سیستم هد نیز حرکت می‌کند. این مکانیزم درست مانند آن چیزی است که در چاپگرهای سوزنی اتفاق می افتد.

4-کلاهک پمپ:

وظیفه این قطعه جلوگیری از خشک شدن جوهر در نازل های هد و همچنین تمیز کردن هد می باشد. کلاهک هد تمیز کردن هد را به چهار روش مختلف انجام می دهد.

5-منبع تغذیه:

پرینتر های جوهر افشان نیز مانند سایر پرینتر های دیگر به یک منبع تغذیه نیاز دارند که آن یک منبع تغذیه برق سوییچینگ است.

6-برد اصلی:

این برد کنترل کننده ی عملیات چاپ می باشد و تمامی قطعات مکانیکی دستگاه پرینتر جوهر افشان را کنترل می کند و اطلاعاتی را که از طریق سیستم دریافت می کند بر روی کاغذ چاپ می کند.اتصال برد اصلی با کامپیوتر از طریق یک پورات انجام می شود و در این میان پورت موازی متداول ترین روش های ارتباط محسوب می شوند. اما امروز چاپگر های موجود در بازار از طریق پورت USBارتباط برقرار می کنند.

نکات مثبت در مورد پرینتر های جوهر افشان:پرینتر جوهر افشان چیست

قیمت پایین
داشتن دامنه ی وسیع برای ترکیب رنگ های اصلی
کیفیت بالای چاپ
توانایی چاپ بر روی اواع کاغذ و لیبل
تنوع زیاد مدل ها
قیمت پایین مدل ها برای سایز A3

نکات منفی در مورد پرینتر های جوهر افشان:

هزینه ی بالای مواد مصرفی
هزینه ی بالای نگهداری
خراب شدن در صورت عدم استفاده ی طولانی مدت
هزینه ی بالای تعمیرات

ما در فروشگاه اینترنتی الوپرینتر با بیش از دو دهه فعالیت مستمر در زمینه خرید و فروش انواع لوازم اداری با تنوع کالایی بسیار از شما عزیزان دعوت میکنیم تا از فروشگاه ما و از آخرین قیمت های روز دیدن فرمایید .

برای باز دید از فروشگاه اینجا کلیک کنید.

z.g

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *